Skuteczność wewnętrznych systemów sygnalizowania
O nadużyciach lub innego rodzaju nieprawidłowościach w zakładzie pracy godzących czy to w interes pracodawcy czy interes społeczny pracownicy często wiedzą. To, co ich powstrzymuje przed zgłoszeniem nieprawidłowości kompetentnym osobom lub organom, to m.in. obawa przed reakcją środowiska zawodowego oraz przełożonych. Pracodawcy świadomi potencjału wiedzy swoich pracowników oraz wspomnianych barier sięgają po rozwiązania pozwalające pracownikom zgłaszać swoje wątpliwości w poczuciu bezpieczeństwa o własną sytuację zawodową. Są to tzw. wewnętrzne systemy sygnalizowania (whistleblowing schemes).
Jaki jest potencjał wiedzy pracowników w wykrywaniu nieprawidłowości w miejscu pracy, pokazują badania:
- Human Instinct, Machine Logic. Which do you trust most in the fight against fraud and corruption?, EY 2017
- Report to the Nations on Occupational Fraud and Abuse, Association of Certified Fraud Examiners 2016
- Report to the Nations on Occupational Fraud and Abuse, Association of Certified Fraud Examiners 2014
- Control Risks, International Business Attitudes Towards Corruption, Survey 2015/2016
- Badanie Przestępczości Gospodarczej w Polsce, PwC Polska 2016
- Global Fraud Report. Vulnerabilities on the Rise, Kroll 2015/2016