Standardy wewnętrznych systemów sygnalizowania
Wewnętrzne systemy sygnalizowania mogą być rzeczywistym narzędziem ułatwiającym diagnozowanie nieprawidłowości w zakładzie pracy, mogą jednak stać się również rozwiązaniem papierowym – wdrożonym, lecz nie wywierającym realnego wpływu na ograniczenie zagrożeń u pracodawcy. Co o tym decyduje? Minimalne standardy, którym wdrażany system powinien odpowiadać. Jakie to standardy? Na ten temat w środowiskach – biznesowym, akademickim oraz pozarządowym – zainteresowanych tematyką sygnalizowania toczy się dyskusja. Różne punkty widzenia przedstawiają standardy opracowane przez następujące organizacje:
Komisja Nadzoru Finansowego:
- Whistleblowing w bankach (2017)
Transparency International:
Government Accountability Project:
- International Best Practices for Whistleblower Policies (2013)
- opracowanie nt. naruszania standardów w sprawach sygnalistów w ONZ, jego funduszach, programach lub agencjach: Representative Cases in Which the United Nations or its Funds, Programmes or Agencies have not Complied with Best Practices in Whistleblower Protection (2014)
Standardy brytyjskie:
Międzynarodowa Izba Handlu (ICC):
Bank Światowy: